Od 7 do 18 października 2024 roku uczniowie ZSP nr 4 w Łowiczu przebywali na zagranicznej mobilności edukacyjnej we Francji, realizowanej w ramach projektu Erasmus+ „Euro-zawodowe kompetencje – dobry start w przyszłość”. Ten projekt nie tylko pozwolił im na zdobycie nowych umiejętności, ale również otworzył drzwi do współpracy w międzynarodowym środowisku i poznania innych kultur. Uczniowie wrócili do szkoły z dużym bagażem doświadczeń, które wykorzystają w dalszej edukacji i karierze zawodowej.
Praca w międzynarodowych zespołach – nauka i wyzwania
Jednym z największych atutów projektu była możliwość współpracy z rówieśnikami z Francji, ze szkoły partnerskiej Agricampus, w mieszanych, polsko-francuskich zespołach. Uczniowie wspólnie pracowali nad przygotowaniem przewodnika po Lazurowym Wybrzeżu, redagując teksty o historii, zabytkach i kulturze regionu. Praca w międzynarodowym teamie pozwoliła im nie tylko na rozwijanie kompetencji językowych, ale również na wzajemną wymianę doświadczeń. Wspólne zajęcia w programie Canva pomogły im w rozwijaniu umiejętności cyfrowych oraz kreatywnego myślenia.
„Praca w międzynarodowych zespołach była dla naszych uczniów wyzwaniem, ale również niezwykle cenną lekcją współpracy i komunikacji,” mówi koordynatorka projektu, Anna Słomska. „Dzięki temu, uczniowie zdobyli nie tylko wiedzę, ale także praktyczne umiejętności, które będą mogli wykorzystać w przyszłości.”
Kultura i edukacja w jednym – odkrywanie Francji
Częścią projektu był również bogaty program kulturowy, który umożliwił uczniom bliższe poznanie Lazurowego Wybrzeża. Odwiedzili takie miejsca jak Cannes, Nicea i Monako, gdzie mieli okazję zobaczyć słynne atrakcje turystyczne, a także fabrykę perfum Fragonard w Grasse, w której poznali tajniki ich produkcji. Te wycieczki wzbogaciły wiedzę młodzieży o kulturze i historii regionu.
Dlaczego warto?
Udział w projekcie Erasmus+ to wyjątkowa szansa, którą trudno przecenić. Uczniowie nie tylko rozwijali kompetencje zawodowe i językowe, ale również nauczyli się pracy w zespole, poznali kulturę innego kraju i zbudowali międzynarodowe przyjaźnie. Dzięki udziałowi w projekcie wzmocnili kluczowe kompetencje, takie jak analiza informacji, kreatywność i umiejętność rozwiązywania problemów. Zdobyli również wiedzę praktyczną z zakresu obsługi narzędzi cyfrowych, co z pewnością zaowocuje w ich przyszłej edukacji i karierze. Jak sami mówią: „To doświadczenie otworzyło nam perspektywy na nowe możliwości. Teraz wiemy, że warto wychodzić poza swoją strefę komfortu i odkrywać świat.”